Tuesday, January 6, 2009

Fatwa Dr Wahbah al-Zuhaily tentanh Ahbash

Syeikh Dr Wahbah al-Zuhaily baru menerima anugerah tokoh maal hijrah kategori antarabangsa oleh Kerajaan Malaysia.

Monday, September 8, 2008

Berakhirnya perjalanan seorang syekhul fitnah


Dunia Islam seakan-akan merasa tenang sedikit setelah mendengar kematian Abdullah al-Harari yang banyak menimbulkan fitnah kepada masyarakat Islam umumnya dengan fatwa-fatwanya. Kumpulan AHBASH ini sepertimana yang telah dimaklumi mendapat kritikan yang hebat oleh ulamak-ulamak dunia Islam melalui fatwa-fatwa mereka. tetapi pengikut-pengikut mereka yang taksub ini terus-menerus mengangkat Abdullah al-Harari ini dengan berbagai-bagai gelaran seperti al-Muhaddis dan sebagainya untuk mengaburi mata-mata masyarakat awam supaya tidak terpengaruh dengan fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh ulamak-ulamak dunia Islam.

Perginya insan yang bernama Abdullah al-Harari ini maka hilanglah sebahagian fitnah yang sering ditimbulkan olehnya. Antaranya fitnah TAKFIR, suka mengkafirkan ulamak-ulamak Islam yang tidak sehaluan dengan mereka. malangnya fikrah TAKFIR ini diwarisi pula oleh anak-anak muridnya yang taksub dengan al-Harari.

Walau bagaimanapun semoga Allah ampunkan kesalahan-kesalahannya, kemungkinan dia tersilap di dalam ijtihadnya. Tetapi adalah menjadi kewajipan untuk kita terangkan kepada masyarakat kesalahan-kesalahan dan fitnah-fitnah yang telah dilakukan kepada masyarakat awam supaya masyarakat tidak terpengaruh dengan kesesatan yang telah dibuat dan diteruskan oleh pengikut-pengikutnya yang taksub ini, semoga Allah memberikan hidayah kepada pengikut-pengikutnya untuk kembali ke jalan yang benar yang berlandaskan al-Quran dan Sunnah sesuai dengan kefahaman salaful ummah.

Tuesday, May 6, 2008

Ahbash: Kumpulan yang Kufur dan Syirik

Oleh: al-Syeikh Abu Qatadah Umar bin Mahmud Abu 'Umar
Jawapan kepada soalan dari umat Islam di Australia


Sunday, April 27, 2008

Fatwa Syirik

Al-Harari dalam fatwanya menyatakan boleh seseorang itu menggunakan harta atau duit yang dicuri untuk membeli barang-barang dan barang tersebut akan menjadi halal. al-Harari juga menfatwakan bolehnya mengambil riba dan berjudi. dia juga terkenal menggunakan helah di dalam agama dengan menukarkan sesuatu yang haram menjadi halal.

Pengikut-pengikut al-harari beri'tiqad bahawa si al-Harari boleh terbang dan kahak yang keluar dari mulut al-Harari itu berbau harum. dan al-Harari ini boleh bercakap dengan Nabi s.a.w.

Friday, April 18, 2008

Fatwa Syirik- Rakaman suara kesesatan fatwa Abdullah al-Harari



Ditanya kepada Abdullah al-Harari tentang hukum orang yang memohon pertolongan kepada mayat di dalam kuburdan menyeru mereka di dalam kubur seperti dia berkata Wahai Syed Badawi (orang dah mati) tolonglah aku

Al-Harari menjawab:

Ya Semua itu dibolehkan. Dibolehkan bagi seorang berkata: Tolonglah aku wahai Badawi, bantulah aku wahai Badawi.

Ditanya kepada Abdullah al-Harari: Roh-roh berada di alam barzakh bagaimana nak memohon pertolongan daripada mereka sedangkan mereka itu jauh?

Al-Harari menjawab: Allah Ta’ala memuliakan mereka dengan memperdengarkan mereka suara dari jauh sedang mereka berada di dalam kubur, maka mereka berdoa kepada yang memohon dan menyelamatkannya. Kadang-kadang mereka keluar dari kubur-kubur mereka dan menunaikan segala hajat orang yang memohon pertolongan daripada mereka kembali kembali semula ke kubur-kubur mereka…


Tidakkah mereka membaca firman-firman Allah Ta’ala di dalam al-Quran supaya memohon doa pertolongan hanya kepada Allah???

Memohon kepada makhluk yang dah mati di dalam kubur merupakan kesesatan yang nyata dan syirik kepada Allah Ta’ala. Mayat itu sendiri tidak boleh memberi manfaat untuk dirinya sendiri dan tidak mampu menolak mudarat dari terkena kepada diri mereka sendiri bagaimana mungkin boleh member dan menunaikan hajat orang yang hidup….

Aqal yang sihat pun tidak boleh menerimanya kecuali mereka yang mempunyai aqal fikiran yang sempit dan bebal…


Ahbash lah yang sebenarnya musyabbihah, menyamakan Allah dengan makhluk, kerana hanya yang boleh memberi manfaat dan mendatangkan mudarat itu adalah Allah, jika sekiranya anda menyatakan makhluk juga boleh menunaikan hajat makhluk yang lain anda TELAH MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK…wal ‘iyazubillah

 

© Free blogger template 3 columns