Tuesday, June 23, 2009

Ahbash Gerakan sesat di Lubnan -Majalah al-Islam Julai 2009

Beirut: Satu gerakan dakwah yang menggunakan nama Islam iaitu kumpulan Ahbash telah diisytiharkan sesat oleh Dr Said Ramadhan Al-Butti dan Dr Wahbah Zuhaili. Ahbash bersempena dengan nama pengasasnya mempunyai pusat pengajiannya di Lubnan. Gerakan ini banyak mengkafirkan tokoh-tokoh Islam seperti Syed Qutb, tokoh-tokoh salaf dan ulamak-ulamak yang masih hidup. Gerakan mereka juga dicurigai kerana sikap melampau dalam menghukum, serta sering mengkafirkan para ulamak. Dikatakan gerakan ini sedang meluaskan pengaruhnya sehingga ke Asia Tenggara.

5 comments:

Unknown said...

Payah kalau lagu ni...semakin hari semakin banyak kemelut yg menimpa umat Islam...Kerana apa? Pasai depa tak kembali kepada AlQuran dan Sunnah.

rumah dijual murah pamulang said...

Insya Allah Syekh abdulah Harori itu tidak sesat dan menyesatkan, beliau adalah ulama Ahlussunnah Walja,a'ah yang benar dan haq.

Abu Nisreen aqilah said...

Eleh..apalah berita mcm ni. Masalahnya, dR.said ramadhan al-buthy pun menentang golongan tanpa mazhab, wahabi dan al-mustaslifah (salafi rekaan)... Cuba pi dptkan kaset2 ceramah dr. said..camano..

Unknown said...

salam semua... ini bkn brita cikai2 sedare.. ini bab akidah islamiyyah.. kalo xpandai dlm agama kene bljr bukn main hentaam je.. jgn tunjuk kte ni jahil (bodoh) dlm prcakapan harian.. 6t org gelakkan dgn kata kte ni gitu dan gini.. rujuk ulama @ org yg lebey taw dr kte utk sesuatu maslh yg baru kte sume tau.. name sedap didengr dah.. ok?

Aqidah Ahlussunnah Wal Jama'ah said...

sebaiknya anda mendalami dan pelari aqidah Ahlussunnah wal jama'ah terlebih dahulu secara talaqqi musyafahatan dari ahlil 'ilmi yg sanadnya mutasalsil ila rosulillah, sebelum anda menghakimi "Ahbash". baru kemudian anda kenali dgn benar siapa mereka,Ahbash???