Monday, February 11, 2008

Forum dari laman Tranungkite.net tentang Ahbash

Masej dari konklusi dalam forum tranungkite.net


Assalamu'alaikum . Saya ada sedikit maklumat tentang ahbash. Sewaktu saya belajar di Syria dulu, saya dan kawan-kawan pernah berdialog dengan pelajar malaysia yang belajar dgn golongan ahbash.

Memang benar,mereka mengkafirkan Syed Qutb, juga Dr yusof Al-Qardhawi, Dr Said Ramadhan Al-Buti dll yang saya tak ingat. Memang tidak asing lagi bagi saya dan kawan-kawan yg belajar di Syria pada waktu itu (2002-2004), sekolah mereka di Lubnan punyai silibers khas semata-mata rad@menolak pendapat ulama'2 seperti di atas dan lain-lain.

Dalam diolog tersebut, saya bertanya pada pelajar tersebut (pengikut ahbash) ketika dia menyebut ulama'2 zaman sekarang banyak mengeluarkan fatwa mengikut hawa nafsu dan tidak berkelayakan, siapakah ulama' yg mujtahid? jawabnya syeikh Abdullah Alharari ( Syeikh beliau ), lalu saya bertanya lagi, bagaimana dgn Dr Yusuf Qardawi ? lalu dia kata beliau tidak mujtahid.

saya pun benar2 terkejut dgn kenyataan beliau, Dr Yusof Qardhawi yg seluruh dunia mengktiraf kemujtahidannya tetapi beliau menafikannya. Lalu saya membuat keputusan untuk berhati2&menjauhi golongan ini.

Bagi rakan-rakan forumer yang betul-betul inginkan penjelasan yang lebih lanjut, boleh bertanyakan mana-mana kenalan, kawan-kawan yg belajar di Syria @ jika ada duit lebih bolehlah ke Syria dan minta bantuan pelajar di sana untuk melihat sendiri sekolah mereka di Lubnan dan berdialog dgn mereka@tanya sendiri Dr Said Ramadhan al-buti. buku2 mereka(ahbash) boleh didapati dengan percuma jika melawati mereka, juga dapat bersiar2 sekitar lubnan mengikut pemandu mereka secara percuma. Sekian, wallua'lam

No comments: